perjantai 24. huhtikuuta 2020

Notkuva noutopöytä. Orgiat, muttei ryppyotsaiset. Kaikilla mausteilla. Hamlet all inclusive -näytelmä Viirus teatterin sivulla 24.04.


Hurja Hamlet all inclusive -näytelmä Viirus teatterin sivulla 24.04. Tänään tulossa

Tänään tulossa mm Hamlet all inclusive -näytelmä Viirus teatterin sivulla, sekä Love Never Dies juutuupissa. Kummankin seurassa olen viihtynyt. Ja aion myös viihtyä tänään. Viiruksen Hamletin näin livenä kahdesti. Suosittelen.

Rakkautta teatteriin koronan aikaan. TEATER VIIRUS: HAMLET ALL INCLUSIVE. Teater Viirus Playssä. Let's play.

Näin tämän livenä parisen kertaa. Mainio. Surrealistinen. Vulgääri. Mikä on huonoa makua, mikä hyvää.


Saako näytelmä tapahtua kulisseissa, minne katsoja ei näe, muuten kuin videokameran valitseman kuvan valkokankaalla. Saa tietenkin.

Kauniit, pölyiset samettiset verhot,
kuin meri, kuin veri, kuin naisen sisin,
kuin teatteri.

Kaksi vähäpukeista nuorta miestä rakentaa näyttämöä, hämärässä, alkuhämärässä.
Lattiassa on brechtiläinen teippi.
Mitä jos teatteri luhistuu.


Pieni rumpalipoika on aikuinen ja huutaa huhuja. Lava on hämärä. Valo on yksinkertainen. Olennaisen äärellä. Kaunista, pelottavaa, vanhaa.

Myös käytävällä ihmisjoukko on profiileina, tunnistamattomina. Vastavalossa. Ajattomina. Pitkinä varjoina. Kuten Viiltäjä-Jackin tarinoissa. Hämärät, kapeat kujat. Ja skifissä, Alienissa.

Hotellitoimintaa. Pelottavaa äänimaailmaa. Jotain mätää Teneriffalla.


Henkilöt esitellään nimenhuudolla - näin he kirjautuvat hotelliin.
Katson suomenkielisellä tekstityksellä.


laitoin nämä Viirus teatterin pressikuvat polaroideiksi, vaikka viimeksi meillä on polaroideja otettu 1976 kun eno ei tippunut veneestä vaan tuli suklaatehtaalta rikkaana Kansankotiin muuttajana, tietty polaroidin kera. Koska tässä näytelmässä, perfomanssissa ja taideteoksessa, elokuvassa, on kerroksia, niin tässä sitä symboloidaan. Peilien peilikuvien, doppelgängereiden ja ties minkä heijastuksen kautta.






Tältä se tuntui, aiemmin:

Livenä:
Teatterissa.
Ennen koronaa


Teatteri Viirus Tervetuloa kieli- ja verikylpyyn Jätkäsaaren ja Helsingööriin. Jotain mätää on Teneriffalla eli HAMLET ALL INCLUSIVE esitys Viirus teatterissa 10.03.2020 .

Minulla ei ole mitään vastaan vähäpukeisia miehiä periodiasuissa, varsinkin paitahihasillaan, ja kalpeissa alusvaatteissa, ja tiukoissa polvisukissa. Ja borstaamassa polvillaan punaista samettista, pölyistä, loputtoman pitkää esirippua. Heitä esittää Oskar Pöysti ja Martin Bahne.

Kun Roman Polanski esittää Vampyyrintappajat - anteeksi hampaanne oivat niskassani -elokuvassa krouvin piian uhkea miehusta hinkkien, siis eh, hinkaten lattialla polvillaan rytmikkäästi, kuuraten, se on miehen katse, ohjaajan, kuvaajan, käsikirjoittajan katse. Niin onko tässä naisen katse, toisen katse? Katseen kohteen saa valita, samoin tulkinnan? Verenpunaiset samettiverhot muuntuvat veriaalloiksi ja saavat aatokset toiseen hotelliin, Overlookiin, teoksessa Hohto. Myös se yks Budapest Hotel tulee mieleen piccolosta, mutta se häipyy. Ehkä jokin episodielokuva myös, jossa Tim Roth ei hymyillyt. Kaikki äitini hotellit?

Ei kyllä tämä pelaa aivan omassa sarjassaan. Onko Fortinbras Femme vai Butch? Niin tässä Hamletissa itse Hamlet uupuu kokonaan. Ehkä. Hurja on Norjan prinsessa ja Norjan armeijan kenraali Fortinbras, ( huikea huikea Iida Kuningas) jonka kohtalo käy hyvinkin yksiin Viljami Säkinperän alkuperäisteoksen päähenkilön kanssa.

Hamlet. Ovatko he yks ja sama. Peilikuvia. Vaan täysin vastakkaisia. Järkevä ja kylmänrauhallinen toimintatyyppi. Vastassaan heikko ja hullu kuningas/prinssi, joka vatvaa ja veivaa. Vaiko heijastuksena.

Notkuva noutopöytä. Orgiat, muttei ryppyotsaiset. Kaikilla mausteilla. All inclusive -matkoihin kuuluu kaikki: matkat, lennot, aamiaiset, illalliset. Joskus juomatkin. Viiruksen Hamlet on runsaudensarvi, barokkinen. Onko ne Bacchuksen pidot? Siksikö Polonius nauraa?

Näemme, koemme monenlaista metamorfoosia. Ja opimme kieliä - mm kiinaa ja tanskaa. Olemme kielikylvyssä, ja samalla verikylvyssä. Minulle käy kumpikin. Verinen tarina.

Missä olemme, olemmeko Teneriffalla, vai Helsingissä, vaiko Jätkäsaaressa? Itse näytelmän henkilötkään eivät tiedä koko aikaa vastausta. Tarvitseeko sitä tietää?

Mikä on tämän näytelmän flow? Useampia kerroksia ja kalvoja on olanyliheittimessä. Miksi Polonius nauraa?

Näemme lavan, se sijaitsee kahden katsomon välissä, keskilattialla, keskipakoisvoimalla. Yhdellä seinällä on videoruutu, jossa näkyy mitä kulisseissa, ja marginaalissa tapahtuu.

Jotain mätää Tanskanmaalla, tai siis Jätkäsaaressa, sen hotellihuoneissa, käytävillä, avaimenrei'issä. Niitä kaikkia kuvaa haudasta noussut Hamletin isä tai siis Fortinbras'n äiti (Jonna Järnefelt), joka ottaa videokamera, ja tallentaa sillä kaiken. Tai ei tallenna, vaan kuvaa, ja lähettää samaan aikaan valkokankaalle. Livekuvaa. Elävää kuvaa. Vaikka on kuollut. Ehkä.


Olemme keskellä huonoa makua, sillä oikein pröystäillään. Junttitouhua. Kuninkaallisia. Samaan aikaan pyörii Keihäsmatkat, Doctor Who, ja Paratiisi televisiossa. Matkoja ja jäämisiä. Menneeseen, tulevaan. Toisaalta harvoin näkee niin pitkää ja anarkistista monologia nimeltä vihaan kuninkaallisia. Sen pitää Oskar Pöysti.

Alun suomenkielinen laulu kuolleelle veljelleni toi mieleen kesäisen Suokin, eli Suomenlinnan, eli oikeasti Viaporin, jossa entisissä punavankien vankiselleissä oli näyttely Ääniä kuoleman porstuassa, jossa oli todella ahdistavaa käydä, pienet likaiset kuumat vankisellit. Se oli kuten taidemuseossa näyttely, johon kävellään sisään, ja kaiuttimissa kuuluu punavankien, syyttömien nuorten ihmisten tuskaa, ääniä, ja lauluja.* Yksi ääninäyttelijöistä oli Martin Bahne, joka tekee tässä Claudiuksen roolista tosi ällöttävän. Mutta niinhän ne hyvät näyttelijät tekevätkin. *" Yle Svenska Radioteaternin aikamatkan Ääniä kuoleman porstuasta myötä Suomenlinnan kuolemaantuomittujen vankisellit avautuIvat vuosikymmenien jälkeen " MyHelsinki 14.04.2018


Näemme ällötyksiä, kuten esim minä Claudius ilmeisesti tumputtaa. Tai sitten hän vimmatusti yrittää poistaa tahraa. Shortseistaan. Samainen Claudius on uusi kuningas, kun veljensä vaimon nai. Vaimo ei ole mikään heiverö rukkanen, vaan taatusti tietää, mitä peliä pelaa. Äklö on kohtaus jossa vaimo puristaa miehensä finniä. Intiimiä.


Vaimoa, teräksistä Gertrudea näyttelee Tiina Weckström, joka on tuttu teatterista, ja myös Hella Wuolijoen pääroolista elokuvassa Hella W. Hellava movie.

HAN HON HEN. HÄN. Onko minun sukupuolellani väliä. Kuuluuko sukupuoleni kenellekään.

Miksi aina niitä äijien tarinoita. No tässä on taatusti naisten tarinoita, väkivaltaisia tarinoita, kiihkeitä tarinoita. Roolit on todellakin käännetty, mutta luonnollisesti. Ja luonnottomasti. Onko takit käännetty. Näemmekö sileän silkkivuoren. En tarkoita poliittista takinkääntöä, vaan kuten ihmissusi käärii nahkansa.

Vaikkei tässä yliluonnollisia elementtejä ole. Paitsi henget, kummitukset. Ehkä. Tämä on kovaääninen, värikäs ja surrealistinen SHOW.


Spagetti-kohtauksessa näin yhtymäkohtia Luis Buñuelin elokuvaan Kulta-aika- sanan kummassakin merkityksessä. Ruualla ei leikitä eikä mässäillä, mutta sillä sotketaan. Varsinkin valkokankaan lähikuvat varpaista toivat Buñuelin mieleen. Tosin paljon siinä olisi sellaista, josta Tarantino tykkäisi. Fetisismiä. Naisen paljaat varpaat. Kirkkaanpunaista kynsilakkaa. Surrealismia.

Anna Odellin elokuvien ja tarinoiden lavastus tulee mieleen, vaikka tyylilaji on toinen. Lähinnä X&Y. Jotain de Sadea ja Pasoliniakin tässä on. Ehkä.

Tämä on buffet näytelmä - ja elokuva.

Minua ei haittaa, kun nykyteatterissa käytetään videota.

Mitä tapahtuu Teneriffalla - se myös jää Teneriffalle.


Emme näe lavalla hotellivieraiden huoneita, ne ovat nurkan takana, minne ei ole näköyhteyttä. Mutta niissä on ikkunat ja ruusut ikkunalaudoilla, joiden läpi kuvaaja kuvaa, intiimiä taisteluita, ja muita. Kohtauksia. Muoviruusut ovat feikkejä.

Mikä raja ylitetään kun mennään tuonne toiselle puolelle.

Siellä on kirkas valo, sininen valo tai sitten punavihreä hurja valo, joka muistuttaa Cormanin Techicolour-kauhua.

Mennäänkö kielletylle alueelle, alitajuntaan, pimeämmälle puolelle, tuonelaan?

Yhtenä hetkenä näytelmän henkilö ei tiedä, onko Teneriffalla vai Helsingörissä. Vaiko vaihtoehtoisessa maailmassa.

Onko tämä buñuelmaista porvariston ja huonon maun kritiikkiä.

Pitääkö Game of Thrones -kirja/telkkusarja mainita kun puhe on vallasta, vallankäytöstä taiteessa. Väkivallasta ja verestä.

Näemme kuinka verta suihkutetaan, ja sitten pursutetaan, mutta silti tunnelma, ja näytteleminen on aitoa.

Kuollut äiti/isä kummittelee videokamera kourassa. Hän tallentaa, lähettää. Rajaa, tarkentaa ja valitsee. Meille.


Hamlet all inclusive:n. Neljä veriämpäriä. Tai neljä drinkkiä. ****






Olen viime vuosina nähnyt Turun kaupunginteatterin Paavo Westerbergin Hamletin, Q-teatterin Prinsessa Hamletin ja KOM-teatterin Hamletinkoneen. Kyllä siinä vääntöä riittää.


Näin tämän vapaalipulla 10.03.2020, kiitos siitä. Ja kylvystä.


Näin tämän myös omalla rahalla aiemmin: 26.2.

Groteski, hauska, verinen ja jännittävä.


Äänimaailmassa kauhuromanttiikkaa, vieraantuneisuutta ja kauhua. Nami nami. Hotellivieraiden käytös irstasta, iloista, ilkeää. Paljon tiirailua ja salakuvausta. Ja kaikki on vielä kesken ja näkemättä...
#välitaukotviitti

Martin Bahne teki teki inhan roolin, ei aluksi, eikä lopuksi, vaan siinä välivaiheessa. Mitä me oikeastaan haluamme tirkistellä, salakuvata ja kadehtia ökyelämästä?

Oskar Pöysti, Martin Bahne ja Iida Kuningas ovat triona ja erikseen sellainen kombinaatio ja triangeli. Muodonmuutoksineen. Paljon sattuu ja tapahtuu myös kulisseissa ja rivien välissä. Kulissien takaiset toiminnot, jotka eivät näy katsomoon, on siirretty suurelle viideo näytölle, jolle tulee reaalikuvaa. Anna Odellin elokuvien ja tarinoiden lavastus tulee mieleen, vaikka tyylilaji on toinen. Jotain de Sadea ja Pasoliniakin tässä on. Bunuelin Kulta-aika tuli mieleen tästä spaghetti-fetissistä.


Hyviä aineksia, kolme tuntia ja vartti näytelmää.

Merchandisena voisivat myydä myös muovisandaaleita... Viljami Säkinperään eli Shakespeareen kuuluu kunnon veriset kekkerit ja syyllisyyden humisevat aaveet. Se miten veri tuotetaan, on nerokasta. Muutenkin mukava seurata ja jännittävä. Vaikka tietäisi kupletin juanen.

Mutta missä Hamlet luuraa?

Jallu kourassa?

Tarkoitan drinkkiä.


- - - - - - - - - - - - - -- - - -

Kirjoitin aiemmin:
Tervetuloa kieli- ja verikylpyyn Jätkäsaaren ja Helsingööriin. Jotain mätää on Teneriffalla eli HAMLET ALL INCLUSIVE esitys Viirus teatterissa




#teatteriakoronanaikaan #teatterinlumoa2020 #teatterivuoteni2020 sosialistisesta mediastani:



Rakkautta teatteriin koronan aikaan. TEATER VIIRUS: HAMLET ALL INCLUSIVE. Teater Viirus Playssä. Let's play. Näin tämän livenä parisen kertaa. Mainio. Surrealistinen. Vulgääri. Mikä on huonoa makua, mikä hyvää. Saako näytelmä tapahtua kulisseissa, minne katsoja ei näe, muuten kuin videokameran valitseman kuvan valkokankaalla. Saa tietenkin. #teaterViirus @teaterviirus #hamletallinclusive #hamlet #viljamisäkinperä #teatteri #theater #theatre #perfect #actorsofFinland #finnishtheatres #helsinki #finland #koronapuuhaa #koronakevät #koronapäiväkirjat 24.04.2020. Neljän tähren Hotelli 🏩🏩🏩🏩 Kauniit, pölyiset samettiset verhot, kuin meri, kuin veri, kuin naisen sisin, kuin teatteri. Kaksi vähäpukeista nuorta miestä rakentaa näyttämöä, hämärässä, alkuhämärässä. Lattiassa on brechtiläinen teippi. Mitä jos teatteri luhistuu. Pieni rumpalipoika on aikuinen ja huutaa huhuja. Lava on hämärä. Valo on yksinkertainen. Olennaisen äärellä. Kaunista, pelottavaa, vanhaa, Myös käytävällä ihmisjoukko on profiileina, tunnistamattomina. Vastavalossa. Ajattomina. Pitkinä varkoina. Kuten Viiltäjä-Jackin tarinoissa. Hämärät, kapeat kujat. Ja skifissä, Alienissa. Hotellitoimintaa. Pelottavaa äänimaailmaa. Jotain mätää Teneriffalla. Henkilöt esitellään nimenhuudolla - näin he kirjautuvat hotelliin. Katson suomenkielisellä tekstityksellä. ........................................................................ Ja aion myös viihtyä tänään. Viiruksen Hamletin näin livenä kahdesti. Suosittelen. Kirjoitin aiemmin: Tervetuloa kieli- ja verikylpyyn Jätkäsaaren ja Helsingööriin. Jotain mätää on Teneriffalla eli HAMLET ALL INCLUSIVE esitys Viirus teatterissa Tältä se tuntui, aiemmin: Teatteri Viirus Tervetuloa kieli- ja verikylpyyn Jätkäsaaren ja Helsingööriin. Jotain mätää on Teneriffalla eli HAMLET ALL INCLUSIVE esitys Viirus teatterissa 10.03.2020 . Minulla ei ole mitään vastaan vähäpukeisia miehiä periodiasuissa, varsinkin paitahihasillaan, ja kalpeissa alusvaatteissa, ja tiukoissa polvisukissa. Ja borstaamassa polvillaan punaista samettista, pölyistä, loputtoman pitkää esirippua. Heitä esittää Oskar Pöysti ja Martin Bahne. Kun Roman Polanski esittää Vampyyrintappajat - anteek
Henkilön Satu Ylävaara (@teatterinlumoa) jakama julkaisu




Jotain mättää Teneriffalla eli HAMLET ALL INCLUSIVE Teater Viiruksessa 26.2. Groteski, hauska, verinen ja jännittävä. Äänimaailmassa kauhuromanttiikkaa, vieraantuneisuutta ja kauhua. Nami nami 😋. Hotellivieraiden käytös irstasta, iloista, ilkeää. Paljon tiirailua ja salakuvausta. Ja kaikki on vielä kesken ja näkemättä... #hamlet #hamletallinclusive @teaterviirus #theaterViirus #theaterViirus #välitaukotviitti #teatterivuoteni2020 #teatterivuoteni #teatterinlumoa #teatterinlumoa2020 #teatteri #theater #teatterissa kyllä @bahne_martin teki teki inhan roolin, ei aluksi, eikä lopuksi, vaan siinä välivaiheessa. Mitä me oikeastaan haluamme tirkistellä, salakuvata ja kadehtia ökyelämästä? Oskari Pöysti, Martin Bahne ja Iida Kuningas ovat triona ja erikseen sellainen kombinaatio ja triangeli. Muodonmuutoksineen. Paljon sattuu ja tapahtuu myös kulisseissa ja rivien välissä. Kulissien takaiset toiminnot, jotka eivät näy katsomoon, on siirretty suurelle viideo näytölle, jolle tulee reaalikuvaa. Anna Odellin elokuvien ja tarinoiden lavastus tulee mieleen, vaikka tyylilaji on toinen. Jotain de Sadea ja Pasoliniakin tässä on. Bunuelin Kulta-aika tuli mieleen tästä 🍝fetissistä. Hyviä aineksia, kolme tuntia ja vartti näytelmää. Merchandisena voisivat myydä myös muovisandaaleita... Viljami Säkinperään eli Shakespeareen kuuluu kunnon veriset kekkerit ja syyllisyyden humisevat aaveet. Se miten veri tuotetaan, on nerokasta. Muutenkin mukava seurata ja jännittävä. Vaikka tietäisi kupletin juanen. Mutta missä Hamlet luuraa?
Henkilön Satu Ylävaara (@teatterinlumoa) jakama julkaisu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.